My da|ra Login

Detailed view

metadata language: German English

Acceptance and Effect of Cable Television (Panel: 1st Wave 1986)

Version
1.0.0
Resource Type
Dataset
Creator
  • Klingemann, Hans-Dieter (Wissenschaftszentrum Berlin)
Publication Date
1994
Contributor
  • GfK, Nuremberg (Data Collector)
Language
German
Classification
  • ZA:
    • Communication, Public Opinion, Media
Description
  • Abstract

    Use of television, leisure habits, family interaction and political attitudes on introduction of cable television. Topics: The description of the summarized panel data set can be found in ZA Study No. 2437.
Temporal Coverage
  • 1986
Geographic Coverage
  • Berlin (DE-BE)
    West Berlin
Sampled Universe
German citizens 18 years old and older residing in Berlin since spring of 1985.
Sampling
Quasi-experiment with respondents with cable TV as experimental group and respondents without cable TV as control group. For both groups independent representative samples were drawn.
Collection Mode
  • Oral survey with standardized questionnaire
Data and File Information
  • Unit Type: Individual
    Number of Units: 1878
    Number of Variables: 427
Note
The data of the parent and youth study (the so-called family sample) is not included.
Availability
Download
0 - Data and documents are released for everybody.
Rights
All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
Alternative Identifiers
  • ZA2438 (Type: ZA-No.)
Publications
  • Klingemann, Hans-Dieter; Voltmer, Katrin: Massenmedien als Brücke zur Welt der Politik: Nachrichtennutzung und politische Beteiligungsbereitschaft. In: Kaase, Max; Schulz, Winfried (Hrsg.): Massenkommunikation. Theorien, Methoden, Befunde. Opladen: Westdeutscher Verlag 1989.
  • Tiemann, Friedrich; Heeger, Heiko: Fernsehen und Freizeitgestaltung: Einschränkung oder Bereicherung durch Kabelfernsehen. Berlin: Vistas 1990.
  • Voltmer, Katrin; Klingemann, Hans-Dieter: Gelegenheitsstruktur und individuelle Motivation: Führt das Kabelfernsehen zu einer Veränderung der Sehgewohnheiten? In: Schmidt, Claudia; Runge, Uwe (Hrsg.): Kabelfernsehen und soziale Beziehungen. Ergebnisse aus Begleitforschungen zu den Kabelpilotprojekten. Berlin: Spiess 1989.
  • Voltmer, Katrin; Klingemann, Hans-Dieter unter Mitarbeit von Hans Oswald und Klaus-Uwe Süß: Medienumwelt im Wandel: Eine empirische Untersuchung zu den Auswirkungen des Kabelfernsehens im Kabelpilotprojekt Berlin. Wiesbaden: Deutscher Universitätsverlag 1993.
  • Voltmer, Katrin: Politisches Denken in der Informationsgesellschaft: Zum Zusammenhang von Fernsehnutzung und Einstellungskonsistenz. In: Schulz, Winfried (Hrsg.): Medienwirkungen. Einflüsse von Presse, Radio und Fernsehen auf Individuum und Gesellschaft. Weinheim: VCH 1992.

Update Metadata: 2017-12-28 | Issue Number: 75 | Registration Date: 2010-07-22

Klingemann, Hans-Dieter (1994): Akzeptanz und Wirkung des Kabelfernsehens (Panel: 1. Welle 1986). Version: 1.0.0. GESIS Datenarchiv. Dataset. https://doi.org/10.4232/1.2438